Klä dig inte efter ålder

Dame

Om du har spenderat den här veckan med en välbehövlig digital detox kanske du råkat missa en ganska upplyftande online-sensation. När New York Times publicerade en insändare med titeln ”Klä dig inte efter ålder”, med uppmaningar till kvinnor att ignorera omgivningens stilråd med ’mutton-shaming’ om vad du kan och inte kan bära över en viss ålder, tog hundratals 40 + kvinnor till sociala medier i solidaritet. Att skicka bilder av sig själva i skräddarsydda COS-tröjor och T-shirts med texten ”Old Is The New Black” var deras poäng att hur de klär sig handlar om stil inte ålder.

Kvinnor är trötta på att bli tillsagda att krympa och inordna sig eller ”normalisera” sig när de fyller 40. Som en stor armé av damer vägrar de att lyssna på vad man ska ha på sig och hur man ska bete sig. De tar selfies i tiaror, paljetter, leopardtryck, höga klackar och en mängd olika klänningar, ser extremt glada och ganska nöjda med sig själva ut, säger hon om svaret på sociala medier.

Det är säkert ytterligare bevis på att internet ändrar allt. Sociala nätverk (särskilt bloggande och Instagram) har gett en show-and-tell-plattform för kvinnor i alla åldrar som demokratiserar mode. Det låter kvinnor i alla åldrar säga att det här är hur vi ser ut, det här är vad vi bär, kom över det. Men denna känsla av bemyndigande är särskilt relevant för kvinnor över 40 som tidigare kunde ha känt sig osynliga mot modebranschen, än så länge besatt av unga modeller och åldersbekämpande kändisar.

Jag började skriva om den här kraftfulla demografiska gruppen för åtta år sedan, som grundaren av stilbloggen That’s Not My Age, med mantrat att ’stil börjar vid 40’. Och sedan lanseringen har jag tittat på när modebranschen – återförsäljare och media – sakta har börjat komma ikapp.

 

Att visa kläder på riktiga kvinnor eller modeller som ser mer ut som kunder är ett klokt drag. Det är något som femtio-något-designern Kim Winser antog för länge sen när hon anlitade Yasmin Le Bon (51) till Winser London. ”Alla våra kunder vill ha en sak – att känna sig trygg i kläderna som de har på sig – och för det behöver de högkvalitativa tyger och en snygg utformning”, förklarar Winser om ett tillvägagångssätt som lika mycket handlar om briljant produkt som snygga marknadsföringstrick.

 

Det hjälper att uppmärksamma detta fenomen är en no-brainer, rent ekonomiskt. Kvinnor över 55 leder vägen och är den snabbast växande demografiska gruppen de närmaste fem åren, enligt forskning som Mintel publicerade tidigare i år. ”De arbetar också fram till en äldre ålder, eller till och med efter pensionen, vilket skapar ett behov av ett professionellt utseende senare i livet och framhäver betydelsen av kläder som investering”, konstaterar Mintels analytiker Alice Goody.

Vad det betyder är kvinnor som är stilmedvetna, intelligenta och har pengar att spendera och vill ha kläder av god kvalitet för att passa en livlig livsstil: fråga bara Michelle Obama. Erfarenhet och en lojal grupp av online-anhängare berättade för mig att mina samtida vill ha vackra plagg som arbetar hårt, ökar förtroendet och kan bäras varje dag.

Vad de inte vill ha är snabbt modekläder eller svaga trender. Inte heller att få höra ”det här är vad du bär när du är 40, 50, 60, vad som helst”; gränserna mellan generationerna är suddiga, det handlar alldeles om ålderslös stil nu.